Wedstrijdverslag Zolder

De TT zat er nog maar net op, of het volgende raceweekend stond alweer voor de deur. Ditmaal reisden we af naar het Belgische Zolder, voor race 9 en 10 van de Yamaha R3 cup.
Ons weekend begon op vrijdag met twee vrije trainingen. Ik had nog nooit op dit circuit gereden, dus heb de eerste vrije training dan ook gebruikt om referentiepunten en de juiste versnellingen te vinden. Al snel had ik ook veel problemen met schakelen, omdat de motor vaak uit de versnelling ging. In de tweede vrije training mijn tijd verbeterd ten opzichte van de eerste training, maar de problemen hielden aan, ondanks dat we dingen probeerden om het op te lossen. Aan het einde van de dag was mijn snelste tijd een 1:54.1, hiermee was ik niet tevreden, omdat ik naar mijn mening te ver van de kop af zat.
Op zaterdag stonden er 2 kwalificaties op het programma. We hadden inmiddels een andere remschakelset gemonteerd, en dit verhielp het probleem enigszins, maar het was nog niet helemaal weg. Met een verse achterband de baan op, en de hele sessie progressie kunnen maken. Dit kwam mede doordat ik vrijdagavond de baan nog even door genomen had en een aantal andere versnellingen uitprobeerde. Dit resulteerde in een 1:51.7, P9 van de Yamaha R3 cup. In de tweede kwalificatie de tijd niet meer verbeterd, mede doordat het deze sessie een stuk warmer was. Ik mocht dus als 9e starten tijdens de twee races op zondag.
Zondag begon met een warm up, en met een 1:51.7 was ik positief voor de twee races. De eerste race heb ik veel alleen gereden, in de tweede ronde verloor ik namelijk al direct de aansluiting. De motor schoot terug van 4 naar 3 en wilde vervolgens niet meer naar de 4e versnelling. Dit kostte me zo veel tijd dat er al een heel gat was ontstaan. Ik kon dit niet meer dichtrijden en eindigde als 10e van de R3 cup. Race 2 begon direct al een stuk beter dan de eerste race. Ik had niet een geweldige start, maar reed wel naar de rijder voor me toe. Deze haalde ik in, en ik had dus deze keer wel de aansluiting gevonden. Na een aantal ronden begonnen de problemen weer en moest ik helaas weer een gat laten. M’n snelste rondetijd wel verbeterd naar een 1:51.2, dus weer een halve seconde sneller dan in de kwalificatie. Als 9e van de Yamaha R3 cup over de finish. Over het algemeen uiteindelijk wel tevreden over het rijden, en ik ben er van overtuigd dat ik in Assen weer de volle aansluiting heb. Wij gaan nu hard aan de slag om het probleem boven water te krijgen.
Speciale dank naar het team van de Yamaha R3 cup en natuurlijk m’n ouders, die hard gewerkt hebben om het probleem op te lossen. We hebben nu eerst weer een tijdje pauze tot het volgende evenement, 18&19 augustus tijdens de GAMMA Racing Days.