IDM Assen

Afgelopen weekend stond er weer een race op Assen op het programma, ditmaal tijdens het IDM.
De vrijdag begonnen we met twee vrije trainingen. De eerste training was nat, op regenbanden naar buiten dus. Met mijn tempo zat het gelijk goed, ik liet me goed van voren zien en het gevoel op de motor was heel goed. Helaas heb ik maar 2 rondes kunnen rijden, nadat ik in de Ruskenhoek per ongeluk instuurde over de curbstones. Deze waren natuurlijk heel glad, en mijn achterband verloor dan ook grip. Ik ging er met een highsider af, einde vrije training. Toch een 14e tijd, ondanks dat ik maar 2 ronden had gereden. Tijdens de tweede vrije training waren de omstandigheden een stuk lastiger. De baan was aan het opdrogen, en iedereen dacht dat het nog natter was dan dat het eigenlijk was. Na twee ronden op regenbanden toch maar naar binnen gestuurd, de baan was op de Ruskenhoek na haast volledig droog. Andere banden er onder en weer naar buiten, in de Strubben was het helaas alweer gedaan. Het ging mis met schakelen, en door een combinatie hiervan met koude banden ging ik wéér onderuit. Einde vrije training. Geen tijd gezet.
Zaterdag begonnen we weer met goede moed. Ditmaal bleef het gelukkig droog, en er stonden twee kwalificaties op het programma. De eerste kwalificatie stond vooral in het teken van de motor checken. Alles bleek nog recht en werkte gelukkig naar behoren. Helaas kwam ik niet verder dan een 2.02. Ik wist natuurlijk dat het lastig ging worden na twee valpartijen, maar toch was ik lang niet tevreden. Kwalificatie 2 was iets beter, maar tactisch totaal niet goed. Ik probeerde in het tweede deel een sleepje te pakken van een andere rijder. Ik dacht dat de rijders achter mij nog wel om mij heen zouden komen, maar dit gebeurde niet. De snelle groep kwam helaas net te laat, toen de finishvlag al was gevallen. In m’n eentje een 2.01.4 gereden, en aangezien het heel erg waaide had er meer in gezeten met een slipstream. Starten vanaf P19 dus.
Zondag hadden we een warm-up en twee races. Met nog steeds de nodige spierpijn begon ik aan mijn warm-up, tijden waren weer een stuk beter dan de kwalificatie en ik sloot de sessie af met een 2.00.3. Hier was ik tevreden mee, aangezien ik dit weer alleen had gereden, en het maar een halve seconde van mijn PR af lag. Met goede moed op naar Race 1. Helaas, was deze maar van korte duur. Er was al veel chaos bij de start, omdat er al 2 rijders vielen op het rechte stuk. Hierdoor moest ik even van mijn gas af en had ik al een paar posities verloren voor de eerste bocht. Ik haalde echter voor de Strubben alweer 3 rijders in en zat er dus nog goed bij. Thom viel voor mij, en om hem te ontwijken probeerde ik nog wat scherper in te sturen. Iets te hard hierdoor in de rem geknepen en de race was voor mij na 3 bochten al voorbij. Crash nummer 3 van het weekend, en 3 keer op de linkerkant. Goed veel last van mijn heup, maar alles gecheckt bij medical center en het was alleen maar een zware kneuzing. De motor álweer klaar gemaakt door mijn ouders en op naar race 2. De start was nu niet heel geweldig en ik verloor een aantal plekken na de start. Ik kwam eerst te rijden met Thijs en Xavier, en elke ronde wisselden we wel een paar keer van positie. De race werd met 5 rondes rood afgevlagd omdat er een motor op de baan lag. Dat betekende dus een herstart. Weer opnieuw opladen, en nu was mijn start wel goed! We kwamen nu in een groep te rijden met z’n 4en. Mooie strijd gehad en als 11e gefinisht van het IDM en 5e van de Yamaha R3 cup.
Al met al dus een moeilijk weekend voor mij, maar toch enigszins positief afgesloten. Ik was het hele seizoen nog niet één keer gevallen, dus dat heb ik nu even dubbel en dwars ingehaald. Er staat nog 1 raceweekend voor ons op het programma, voordat het seizoen er op zit. Dus nog één keer knallen en hopelijk nog weer een stap zetten naar de top van het veld.