Wedstrijdverslag Assen Alpe Adria Championship

Afgelopen weekend hadden we onze eerste wedstrijd op Nederlandse bodem, na de seizoensstart in het koude Croix-en-Ternois halverwege april, was het nu anderhalve maand later tijd voor de tweede ronde van het kampioenschap.
Dit weekend reden we samen met de supersport 300 klasse van het Alpe Adria Championship. Dit betekende een startlijst van maar liefst 36 rijders. Vrijdagochtend begonnen we met de eerste vrije training, en ik reed een 1:58.5. Niet verkeerd om mee te beginnen, maar ik wilde toch wel onder de 58 in FP2. Dit lukte niet, en ik kwam in FP2 niet eens aan mijn tijd van die ochtend.
Voor de kwalificatie van zaterdag stond ik op nieuwe banden, en in de eerste helft van de sessie kwam ik naar een 1:57.2. Even naar binnen en weer door voor de tweede helft van de kwalificatie. Deze verliep minder goed, en ik kon mijn tijd niet meer verbeteren. Dit betekende een 23e startplek algemeen. Zaterdagmiddag stond direct ook al de eerste race op het programma. Op de grip voor aanvang van de warmup ronde, wilde mijn motor niet starten. Van de grid de pitstraat in geduwd, en de rest van het veld kon vertrekken. Uiteindelijk kregen we de motor in de pitstraat wel aan, en kon ook ik de warmup lap aanvangen. Beetje verwarring van waar ik moest starten, maar ik ben toch maar op mijn eigen positie gaan staan. Achteraf mocht dit niet, maar uiteindelijk heb ik hier toch niks meer over gehoord. Mijn start was goed, mijn eerste paar rondes waren wat minder. Ik had eerst aansluiting met de groep voor mij, maar op een gegeven moment kwam ik bij een SSP300 coureur te rijden die een snellere motor heeft, maar lagere bochtensnelheid. Samen met R3 cup coureur Oliver Svendsen reden we met z’n drieën in een groepje. De Kawasaki coureur had nogal creatieve lijnen, en stuurde op de rechte stuk expres z’n motor naar de zijkant, zodat wij de baan af werden geduwd. Deze rijder reed echt heel gevaarlijk, waardoor ik de laatste ronde in Ossenbroeken ook nog bijna van mijn motor af werd gereden. Met 2 seconden achterstand de twee coureurs voor me achtervolgd, maar ik kon deze achterstand niet meer in 1 ronde goedmaken. Toen ik op de GT aankwam zag ik dat Oliver en de andere rijder elkaar raakten, en door de grindbak heen moesten. Hierdoor kon ik er nog omheen en finishte ik als 8e van de R3 Cup. Aan de tijden was duidelijk te zien dat we werden opgehouden door de andere rijder. En achteraf in parc fermé kwamen we erachter dat er nog 2 andere coureurs last hadden gehad van de acties van de nr. 74 Kawasaki. Wedstrijdleiding besloot er echter niks mee te doen.
Zondagochtend begonnen we om 11:15 met een warming up. In de 10 minuten durende sessie reed ik alweer in de 57ers, dus ik was dan ook klaar voor de race. Dit keer startte mijn motor gelukkig wel op de grip, met dank aan Cees en Melvin voor het lenen van hun accu. Mijn start was niet geweldig, maar ik zat de eerste paar ronden wel in het groepje voor P5 in de R3 Cup. De motor werd al snel veelste warm, en vooral als ik in de slipstream zat, begon deze alleen nog maar meer op te lopen. Daarom besloten om op de rechte stukken in de vrije lucht te gaan rijden, en uiteindelijk de aansluiting verloren. In de laatste ronden kwam ik steeds weer dichterbij Oliver Svendsen, maar 2 ronden voor het einde werd de race rood afgevlagd door een crash van 2 R3 cup coureurs. Hierdoor gefinisht op P7.
Aankomend weekend hebben we alweer ons volgende evenement. Dit keer rijden we mee tijdens de Speedweek in Oschersleben met het IDM Supersport 300 kampioenschap. Hopen op betere races dit keer!
Foto: Henk Teerink