IDM Hockenheim

Afgelopend weekend alweer de laatste races gereden van dit seizoen. Net zoals vorig jaar, sloten we het seizoen af tijdens de IDM Finale in Hockenheim.
Donderdagavond kwamen we na een lange rit aan in het duitse Hockenheim. Vrijdagochtend moesten we al vroeg de baan op voor de eerste vrije training. De baan lag er eerst droog bij, maar al snel begon het te regenen en beloof het een natte training te worden. ’s Ochtends om 10 voor 10 de baan op op regenbanden, waar ik al snel voelde dat het aardig glad was in de regen op deze baan. Rustig aan gedaan en de sessie geëindigd op P9. Ook de tweede sessie was nat, maar nu regende het ook nog net wat meer als in de eerste training. Ik reed langzamer als in de eerste vrije training, en sloot deze dan ook af op de 12e plaats.
Zaterdagochtend was het wederom nat in Hockenheim. ’s Nachts had het geregend, maar het zou nu wel droog blijven. De baan was aan het opdrogen toen wij om 9 uur de baan op moesten. Ik stond nog op slicks, terwijl het merendeel al op regenbanden naar buiten was. Alleen als er rijders naar binnen kwamen om te wisselen van regen naar slicks, zou ik naar buiten gaan. Met nog ongeveer tien minuten op de klok ging ik de baan op en de baan werd met de ronde beter. Ik zette algemeen een 24e tijd neer en was 7e van de Yamaha R3 Cup. Uiteindelijk was de bandenkeuze een goede gok geweest. ’s Middags zou het volledig droog zijn, dus waarschijnlijk zouden deze tijden niks waard zijn. Toen we om half twee de baan op gingen voor de tweede kwalificatie was het inderdaad droog. Dit was de eerste droge sessie van het weekend, en ik had moeite om direct een goed tempo te vinden. Ik kwalificeerde me als 10e van de R3 cup, en als 33e totaal. De eerstvolgende R3 cup coureur stond op P27, dus ik wist dat het moeilijk ging worden in de races.
Zondagochtend om 9 uur begonnen we met een warm up van 10 minuten. Waarna 1,5 uur later al de eerste race op het programma stond. Mijn start was op zich goed, maar voor mij stonden allemaal snellere SSP300 motoren. Ik stak er drie voorbij met aanremmen van de tweede bocht, maar die kwamen er allemaal op snelheid weer voorbij op het lange rechte stuk wat daarna volgde. Hierdoor kon ik helaas niet de aansluiting vinden bij het groepje R3 rijders wat voor mij reed. Uiteindelijk de race gereden met een IDM Supersport 300 rijder, en een aantal keer van plek gewisseld. Doordat hij een motor heeft met aanzienlijk veel vermogen is dit gevecht voor mij niet helemaal leuk, aangezien hij op het rechte stuk veel sneller is, en ik in de bochten soms moet inhouden. Ik finishte als 8e van de R3 cup, en als 24e totaal.
Het doel voor race 2 was duidelijk. Direct bij de start aansluiting krijgen met de R3 cup coureurs voor mij, anders was dit niet meer dicht te rijden. Ik wist dat ik hier ook een portie gelukkig bij nodig had. Mijn start was op zich goed, en weer kwam ik een paar rijders voor bij. Later kwamen ze mij weer op het rechte stuk voorbij, en werd ik opgehouden in de volgende bochten. Aansluiting was al snel weg, en weer de race uitgereden in gevecht met een Supersport 300 coureur. Dit keer kwam ik als 9e over de finish en 25e totaal.
Na deze races zit het seizoen er weer op. Voor mijn gevoel is het jaar echt voorbij gevlogen. Ik had heel graag nog wat betere resultaten neer willen zetten, maar het zat niet altijd mee. Bij een paar races echt wel laten zien dat het er in zit, maar nou moet het er ook nog uit komen.
Foto: Racesport.nl